Czarna marchewka urozmaiceniem codziennej diety

20170329_151341_HDR-horz

Kto z nas nie znam marchewki? Jest ona warzywem lubianym i szeroko stosowanym w kuchniach różnych narodów. Robimy z niej sałatki, dodajemy do zup, wyciskamy z niej soki. Kiedy pada słowo marchewka założę się, że większość z was ma przed oczami pomarańczowy stożek zakończony zieloną natką :-) Nic dziwnego, jest to obecnie odmiana najczęściej stosowana w europejskiej kuchni. Świat marchewek nie jest jednak tak nudny :-) Obok marchwi pomarańczowej istnieją jeszcze odmiany czerwone, białe, fioletowe, żółte. Wszystkie one różnią się zawartością substancji odżywczych.

U nas w domu zagościła ostatnio marchew czarna (zwana też fioletową). Kiedy ją zobaczyłam od razu miałam w głowie pomysł na sok. Jej kolor sugerował mi, że może być bardziej bogata w żelazo, niż tradycyjna marchewka pomarańczowa (co przy niedoborach żelaza u Zoi ma dla mnie istotne znaczenie). Nigdzie jednak nie znalazłam potwierdzenia mojej tezy, co nie oznacza, że nie jest prawdziwa :-P

20170329_151341_HDR

Okazało się jednak, że fioletowy kolor marchewka zawdzięcza antocyjanom, które według najnowszych badań wpływają korzystnie na ostrość wzroku, ponad to dieta bogata w antocyjany może zapobiegać nadwadze oraz cukrzycy, antocyjany wpływają też korzystnie na układ krążenia – chronią przed jego chorobami. Czarna marchew ma też więcej od marchewki pomarańczowej karotenoidów (beta-karotenu oraz luteiny), które są prekursorami witaminy A i są ważnym źródłem dietetycznym tej witaminy. Karotenoidy są też naturalnymi przeciwutleniaczami. Marchew czarna tak samo jak pomarańczowa jest bogatym źródłem błonnika pokarmowego oraz witaminy C. Dostarcza naszemu organizmowi witamin z grupy B, witaminę K oraz składniki mineralne: magnez, fosfor, potas, sód, miedź, mangan, wapń, żelazo, cynk.
Marchew czarną można stosować tak samo jak pomarańczową. Jeść na surowo, dodawać do surówek, wyciskać z niej soki. Świetnie sprawdzi się jako dodatek do kasz, sosów, zup (tylko nie do rosołu, bo zmieni jego kolor na fioletowy). Może być ciekawym kolorystycznym akcentem na talerzu (ja zdecydowanie jem oczami). Jeśli chodzi o jej smak to jest zbliżony do marchwi pomarańczowej, jest jednak bardziej gorzka.

Polecam wam eksperymentowanie z tą marchewką – mogą wyjść z tego kulinarne arcydzieła :-) Mi po głowie chodzi makaron zabarwiony sokiem z tej marchewki.

P.S. Darowałam sobie w tym wpisie pochodzenie marchewki – na ten temat sporo można znaleźć w internecie :-)

2 komentarze do “Czarna marchewka urozmaiceniem codziennej diety

  1. Kurczę ponad 33 lata żyłam w niewiedzy. Wydawało mi się, że jest tylko jedna odmiana marchewki a Ty tutaj wspominasz o kilku. Może to jest myśl żeby przemycić ją mojemu dziecku, które tej pomarańczowej nie ruszy.

    • Bardzo się cieszę, że odkryłam przed tobą ten sekret :-) Koniecznie popróbuj. Czarna najlepiej sprawdza się na surowo (w surówkach i sokach).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>