Chia – wielka siła w małym nasionku

Chia seeds. Chia word made from chia seeds. Selective focus

Jak ja się cieszę, że żyjemy w czasach kiedy świat tak się „skurczył” (dzięki internetowi, samolotom, wideorozmowom itp.) Dzięki temu mamy dostęp do wielu dobrodziejstw z różnych (nawet najbardziej egzotycznych) zakątków świata. Jednym z nich jest szałwia hiszpańska (należąca do tej samej rodziny co mięta i melisa) wraz ze swoimi nasionami.

Nasiona Chia (chia = siła) goszczą w naszym domu już od dłuższego czasu („odkryliśmy je” ok. 2 lat temu). Do tej pory zawsze robiliśmy z nich najróżniejsze puddingi. Nasiona chia można spożywać namoczone (wtedy smakują płynem, którym się je namoczy), bądź na surowo jako całe ziarenka lub zmielone (np. jako dodatek do sałatek, musli, jogurtu, ). Same nasiona mają lekko orzechowy smak, niektórzy twierdzą nawet, że są bezsmakowe, co powoduje, że można je łączyć niemal z każdą potrawą.

Nasiona Chia mają bardzo duże właściwości higroskopijne. Namoczone powiększają swoją objętość ok. 12-krotnie. Najlepiej moczyć je minimum 2 godziny w stosunku 1:10 z sokiem lub mlekiem roślinnym (ja moczę je zwykle dłużej i od czasu do czasu wszystko mieszam, żeby nasiona równo napęczniały). Po zjedzeniu puddingu/koktajlu z chia pamiętajcie, żeby nawadniać organizm.

Kilka zdań o właściwościach odżywczych nasiona chia

Nasioan Chia są świetnym źródłem kwasu alfa-linolenowego (ALA), który jest podstawą do syntezy EPA oraz DHA (pozostałych kwasów tłuszczowych Omega-3). Organizm ludzki jest zdolny do samodzielnej syntezy kwasów Omega-3 tylko w znikomych ilościach, dlatego musimy pamiętać o tym, aby dostarczać je sobie z pożywieniem. Omega-3 budują błony komórkowe, mają działanie przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, pomagają zmniejszać ryzyko zawałów serca, ich spożywanie wpływa korzystnie przy reumatoidalnym zapaleniu stawów, mają wpływ na funkcje poznawcze, są niezbędne do prawidłowego rozwoju narządu wzroku. Nasiona Chia zawierają optymalną ilość kwasów Omega-3 (30%) w stosunku do Omega-6 (40%). Zbyt duża podaż kwasów Omega-6 w stosunku do Omega-3 działa prozapalnie i sprzyja rozwojowi raka piersi po menopauzie. Nasiona chia należy spożywać w ilości nie więcej niż 3 łyżeczki dziennie (ok. 15g), ale systematycznie.

Nasiona chia to również bogate źródło przeciwutleniaczy, które są tak ważne w walce z wolnymi rodnikami odpowiedzialnymi za starzenie się naszego organizmu.

Osoby na diecie może przerazić fakt, że 28 g chia to aż 12 g węglowodanów. Ale spokojnie! Aż 11 g z tych 12g to nierozpuszczalny błonnik, który nie ulega wchłonięciu. Błonnik nie podnosi poziomu cukru we krwi i nie wymaga udziału insuliny. To sprawia, że nasiona chia są zaliczane do żywności niskowęglowodanowej oraz niskokalorycznej. Błonnik zawarty w tych czarnych nasionkach wpływa korzystnie na układ trawienny i może poprawiać wypróżnienia. Ponad to błonnik sprzyja rozwojowi przyjaznej flory bakteryjnej w jelitach.

FAKT, ŻE CHIA ZAWIERAJĄ DUŻĄ PORCJĘ BŁONNIKA, KTÓRY PĘCZNIEJE JAK GĄBKA WYKORZYSTUJE SIĘ PRZY ODCHUDZANIU. Napęczniałe nasiona chia mają wypełniać żołądek i dawać uczucie sytości.

Nasiona chia to również wysokiej jakości dobrze przyswajalne białko. Zawierają 14% białka, co na tle innych roślin jest bardzo wysokim wynikiem. Odpowiednia podaż białka zapobiega nagłym napadom głodu i podjadaniu.

NISKI INDEKS GLIKEMICZNY ORAZ WYSOKA ZAWARTOŚĆ BIAŁKA CZYNI Z NASION CHIA ŚWIETNĄ PRZEKĄSKĘ.

W nasionach chia znajdziemy też kilka bardzo ważnych składników mineralnych. Imponująca jest zwłaszcza zawartość wapnia.

Poniżej zestawienie zawartości wartości odżywczych chia (w 100g):

Wapń – 631mg !
Żelazo – 7,72 mg
Magnez – 335 mg
Fosfor – 860 mg
Potas – 407 mg
Sód – 16 mg
Cynk – 4,58 mg

Witamina C – 1,6 mg
Tiamina – 0,62mg
Niacyna – 8,83 mg
Ryboflawina – 0,17 mg
Witania A - 54 IU
Witamina E - 0,5 mg

Omega – 3 – 18 g
Omega – 6 – 6 g

Białko – 16,54 g
Błonnik – 34,4 g

Wprowadzenie nasion chia do codziennej diety jest bardzo proste i bez wątpienia warto to zrobić.

Świetną alternatywą dla osób w ciągłym biegu, mogą być gotowe do spożycia produkty CHIAS, które miałam przyjemność testować w miniony weekend (kto obserwuje mnie na Instagramie ten wie:-)). Przyszły do nas 4 smaki – wszystko zapakowane w przyjemny dla oka sposób:

Chias to moc nasion chia zamknięta w poręcznych, szklanych butelkach o pojemności 200 ml. Można je zabrać ze sobą wszędzie (zmieszczą się nawet w małej damskiej torebce). Do wyboru mamy 4 płynne przekąski oraz 2 koktajle. Każdy bez wątpienia wybierze coś dla siebie. Moje serce skradł APPLE PINEAPPLE MINT:-)

Produkty Chias są w 100% naturalne, nie zawierają dodatku cukru oraz glutenu. Każda butelka to woda, soki owocowe, nasiona szałwi hiszpańskiej i takie dodatki jak mięta, krokosz bawarski, cytryna, przecier z mango. Napoje mają bardzo przyjemną lekko galaretkowatą konsystencję, która dostarcza dodatkowych bodźców smakowych. Ta galaretowata konsystencja jest wynikiem tego o czym pisałam wyżej, że nasiona chia wiążą wodę i zagęszczają płyny.
Od tej soboty CHIAS są moim numerem jeden na szybką przekąskę w pracy. A Tomek już zapowiedział, że chce mieć zawsze jeden na po treningu :-) Również Zoi posmakowały CHIAS, co chwilę wyciągała rączkę w ich stronę i wołała Am…:-)

Więcej na temat Chias znajdziecie tutaj.

A teraz zapraszam na małą foto relację z minionej soboty :-)

Dzięki Chias starczyło nam sił na cały dzień wygłupów na plaży :-) DZIĘKUJEMY <3

2 komentarze do “Chia – wielka siła w małym nasionku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>