Kasza jaglana – dobra na drugie śniadanie dla niemowlaka i mamy

20170407_144316_HDR

Kiedy nadeszła pora rozszerzania diety u Zoi, zaczęliśmy się zastanawiać od czego zacząć. I przyznaję próbowaliśmy podać jej kaszki dostępne na półkach w sklepie (o zgrozo!!!). Na szczęście nasza córka okazała się mądrzejsza i za nic w świecie nie chciała ich ani jeść (w formie gęstej), ani pić (w formie rzadkiej). To wtedy wymyśliłam, że zacznę jej podawać kaszę jaglaną. Okazało się to strzałem w 10 :-) Zoja pokochała kaszę jaglaną tak samo jak ja. Lubi ją jeść zarówno na słodko, jak i na obiad w formie wytrawnej. Zarówno w jednej, jak i drugiej wersji kasza jaglana komponuje się idealnie. Jej delikatny smak pasuje zarówno do owoców, jak i warzyw oraz mięsa. I za to właśnie kocham ją chyba najbardziej – za tę uniwersalność.

Pod względem wartości odżywczych kasza jaglana dorównuje kaszy gryczanej (której też w naszej diecie nie brakuje). Ma dużo łatwo przyswajalnego białka, wysoką zawartość witamin z grupy B, żelaza oraz miedzi. Pomaga utrzymać równowagę kwasowo-zasadową organizmu i jest lekko strawna. To wszystko sprawia, że świetnie nadaje się do rozszerzania diety u niemowląt. Ponieważ Zoja cały czas walczy z niedokrwistością zawartość żelaza w spożywanych przez nią produktach jest dla nas bardzo ważna. Kasza jaglana zawiera też krzem (tak rzadko występujący w produktach spożywczych), który jest niezbędny jeśli chcemy mieść zdrowe włosy, skórę i paznokcie. Jako źródło magnezu oraz potasu pomaga regulować gospodarkę wodno – elektrolitową organizmu, a także pozytywnie przyczyni się do walki ze stresem i jego skutkami.
Kasza jaglana usuwa z naszego organizmu nadmiar wilgoci oraz zalegającego śluzu, świetnie sprawdzi się podczas diety osób chorych, przeziębionych, z katarem. Wykazuje właściwości ocieplające, co również wpływa korzystnie na osłabiony i wychłodzony organizm.

Kasza jaglana jest stosunkowo wysoko kaloryczna (100g suchej kaszy to ok. 350 kalorii, 100 g kaszy ugotowanej to ok. 120 kalorii) – pamiętajcie jednak, że są to zdrowe kalorie:-) Ma też wysoki, jak na mało przetworzone produkty zbożowe, indeks glikemiczny – 71 (dla porównania kasza gryczana ma indeks glikemiczny ok. 50). Zawiera węglowodany w postaci złożonej, które uwalniają się powoli i przez długi czas zapewniają dopływ energii, niwelując uczucie głodu oraz zapobiegając nagłym spadkom formy psychicznej i rozdrażnieniu (z tego względu są idealną propozycją na śniadanie).

Dla nas kasza jaglana to idealne rozwiązanie na pierwsze lub drugie śniadanie. Co chwilę jemy ją z innymi dodatkami. A to banan z jabłkiem albo gruszką, mango, rodzynki, kiwi, maliny, jagody, winogrona, mandarynki…pomysłów i sposobów jej podania jest mnóstwo. Wszystko zależy od waszych preferencji smakowych oraz wyobraźni kulinarnej. Polecamy również ciasta z kaszy jaglanej :-)


Oczywiście nie byłabym sobą, gdybym nie wspomniała, że przygotowana w domu jaglanka nie zawiera zbędnych cukrów, sztucznych aromatów oraz barwników, tłuszczu palmowego, nie wiadomo jakiej jakości mleka modyfikowanego i innych substancji, którymi mojej córki karmić nie chcę!

Oprócz kaszy jaglanej jest jeszcze tyle innych kasz, które można podać niemowlakowi, że dla mnie zbrodniom jest kupowanie tych gotowych typu Bobovita. Kasza manna, kasza gryczana, kasza kukurydziana, kasza owsiana…To wszystko możecie kupić na wagę jeśli dobrze poszukacie. W ten sposób jecie to co najlepsze, ograniczacie śmieci (pod warunkiem, że idziecie po kaszę z własnym słoikiem), i macie tyle wariacji ich podania do wyboru :-) Przygotowanie własnej domowej kaszy wraz z musem owosowym to nie więcej niż 10 minut (no może wyjątkiem jest kasza gryczana).

Zachęcam was do jedzenia jaglanek oraz innych kasz. Serwujecie je tak jak lubicie i jak tylko wyobraźnia wam podpowiada :-)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>